- Краткие биографии
- /
- Габдулла Тукай
Габдулла Тукай – один из самых известных татарских поэтов, активный защитник демократии и преобразователь татарского языка.
Габдулла Тукай появился на свет 26 апреля 1886 года в маленькой деревне, находящейся под Казанью. Семья будущего писателя была глубоко религиозной. Его отец ушёл из жизни, когда мальчику едва исполнилось 5 месяцев. Через 2 года его мать успешно выходит замуж и оставляет ребёнка одного. Вскоре она забрала Габдуллу обратно, но идиллия продлилась недолго. Мать умерла и Тукай остался сиротой. Его взяли на попечение приёмные родители, жившие в селе Учили. Детство татарского поэта было полно жестокости и недопонимания. Его часто унижали сверстники, а попытки пристроить Габдуллу к новым родителям с треском проваливались. Сам писатель никогда не любил вспоминать этот период жизни.
В 1890-ых годах Тукай обучается в мусульманской школе (медресе), расположенной в городе Уральске, параллельно посещая русский класс. В это время он начинает увлекаться русской классикой. Особенно ему нравились произведения А.С. Пушкина и М.Ю. Лермонтова. Он начинает заниматься переводом их романов и стихотворений на татарский язык, сохраняя рифму и звучание. В юношестве Габдулла начинает писать собственные стихи и очерки. Вместе с этим он занимается общественной деятельностью. Его творения печатались в журнале «Новый век».
Революция 1905 года очень сильно повлияла на мировоззрение татарского поэта. Он начал осознавать, что татарский народ угнетают и притесняют. Демократические настроения охватили Тукая. Переехав в 1907 году в Казань, он сотрудничает с революционными организациями. Несколько месяцев спустя Габдулла отправляется в путешествие и пишет такие произведения, как «Пара лошадей», «Светлой памяти Хусаина», «Татарская молодежь» и «Маленькое путешествие». Его материальное положение становилось плачевным. За ним началась слежка со стороны властей. Тем не менее писатель продолжал бороться за права людей. Он ездит по поселениям Казанской губернии, где общается с простыми людьми.
В 1911 году Тукай отправляется в Астрахань, где наблюдает плачевную жизнь Поволжья. Он также посещает Самару и Уфу, где знакомится с башкирским писателем Мажитом Гафури. Затем он останавливается в Санкт-Петербурге на 2 недели. Здоровье Габдуллы начинает ухудшаться. Вскоре он заболевает чахоткой. Для лечения он отправляется в казахские степи. Его состояние не улучшалось. Писатель возвращается в столицу Казанской губернии, где продолжает работать над своими произведениями, изредка появляясь в типографии. Умер поэт 15 апреля 1913 года от обострившейся болезни.
Детские годы
Габдулла появился на свет в Казанской губернии в деревеньке Кушлавыч 8 мая 1886 года (сейчас это Арский район в Республике Татарстан).
Его папе, Мухамедгарифу Мухамедгалимову, на момент рождения сына было уже 43 года, он являлся коренным жителем деревни Кушлавыч, где с 1864 года служил указным муллой.
Мама, Мэмдудэ, вышла замуж за Мухамедгарифа в 13-летнем возрасте, отец был старше матери почти на двадцать лет. На момент рождения мальчика в семье уже подрастали две старшие дочери Саджида и Газиза.
Габдулле было всего пять месяцев, когда скончался его отец. Через два с половиной года мать снова вышла замуж и уехала в другую деревню, оставив трёхлетнего сына на воспитание бедной пожилой женщине. Через некоторое время Мэмдудэ вернулась за малышом и забрала сына с собой. Но, когда Габдулле было четыре года, ушла из жизни и его мама, мальчик остался круглым сиротой. Так началось его горькое скитание «по людям».
Сначала малыша взял на воспитание дедушка по маминой линии Зиннатулла Амиров, проживавший в деревне Училе и служивший там муллой. Но семья и без Габдуллы была многодетной и полуголодной, поэтому спустя несколько месяцев дед отвёз его в Казань.
Там на Сенном базаре для Габдуллы нашлась новая семья. Это были бездетные жители Ново-Татарской Слободы Мухамметвали, глава семьи занимался кустарным производством. В этой семье мальчику было хорошо, его любили, Габдулле даже показалось, что ему наконец-то улыбнулось счастье. Но случилась беда: тяжело заболели его приёмные родители и были вынуждены вернуть малыша деду.
В деревне Училе у дедушки мальчик снова пробыл недолго, Зиннатулла пристроил внука в крестьянскую семью Сагди, которая проживала в соседней деревне Кырлай. Здесь Тукай прожил около трёх лет, с 1892 по 1895 годы. Как писал позднее поэт в своих воспоминаниях, деревня Кырлай открыла ему глаза на жизнь. Ребёнка здесь приобщали к сельскому труду, он не знал нужды, начал обучаться и впервые почувствовал, что такое любить простых людей и родную землю.
Но и тут Тукай не смог оставаться счастливым, горе просто преследовало его. Сначала от различных заболеваний скончались взрослые дочки Сагди. Потом внезапно покалечился хозяин, а его супруга, будучи очень суеверной женщиной, все эти беды связала с проживавшим у них приёмным мальчиком. Вскоре хозяйка родила сына, и отношения с Габдуллой испортились окончательно.
В конце 1895 года Тукая забрала к себе родная сестра его отца Газиза Забирова (Усманова), так Габдулла оказался в купеческой семье в городе Уральске. Здесь мальчик поступил на учёбу в медресе «Мутыгия», при учебном заведении имелся русский класс, Тукай посещал одновременно и его. Во время обучения у Габдуллы проявилась высокая одарённость почти по всем предметам. В медресе его считали самым образованным, сметливым и бойким.
Балачак
Булачак шагыйрь х?зерге Арча районыны? (ул вакытта Казан губерниясе, М??г?р волосте) Кушлавыч авылында 1886 елны? 26 апреленд? (иске стиль буенча 14 апрельд?) М?х?мм?тгариф мулла гаил?сенд? д?ньяга кил?. Малай туып д?рт ай ярым ?тк?ч, М?х?мм?тгариф х?зр?т ?леп кит?. Тол калган М?мд?д?не (Габдулланы? ?нисен) [Сосна П?чинк?се[|Сасна]] мулласына кия?г? бир?л?р. Б?л?к?й Габдулланы авылны? Ш?риф? исемле ф?кыйрь бер карчыгына вакытлыча асрамага калдыралар. Шунда аны? газаплы, авыр тормышы башлана.
Бераз со?рак ?нисе баланы ?зе янына ала. Л?кин б?хетле чаклар озак булмый: ?нисе д? вафат була. ?ги атасы-мулла Габдулланы, озак та тормастан, ?нисе ягыннан бабасына — ?чиле авылына кайтарып ?иб?р?. ? инде бу гаил?д? балалар болай да к?п була, шу?а Апуш к?п кыенлыклар кичер?.
Б?л?к?й Габдулла монда ятимлекне ген? т?гел, ачлыкны да татый. Бабасы, к?рше авыллардан икм?к сыныклары тел?неп алып кайтып, балаларын ач ?лемн?н саклый. ? бервакыт баланы, Казанга баручы бер ямщикк? утыртып, ерак, билгесез с?ф?рг? озаталар. Теге ямщик ис? Печ?н базарына килг?ч: «Асрарга бала бир?м, кем ала?» — дип кычкырып й?ри…
Халык арасыннан бер кеше чыгып малайны ?зл?рен? алып кайта. Я?а бист? ??н?рчесе М?х?мм?тв?ли абзый бел?н Газиз? абыстай шулай итеп малайлы булалар. Тукай ?чен бу ис? — бишенче оя. Б?л?к?й Габдулла бу гаил?сенд? ике ел буена ярыйсы гына яш?г?ч, тагын артып кала; ?ти-?нисе авырып кит? ??м: «Без ?лс?к, бу бала кем кулына кала, ичмасам, авылына кайтарыйк…» — дип, аны я?адан ?чилег? озаталар. «Инде минн?н м??гелекк? котылдык дип уйлаган бу семьяны? мине ничек каршы алганлыкларын уйлап белерг? м?мкин». Тырыша торгач, малайны Кырлай исемле авылдан ир баласыз С?гъди абзыйга уллыкка озаталар. Шулай ул алтынчы гаил?г? к?ч?.
Оядан ояга к?чеп ?ылылык эзл?п й?рг?н бу сабыйга Кырлай м?рх?м?тлер?к булып чыга. Беренчед?н, б?л?к?й Габдулла монда башка урыннарга караганда озаграк яши, х?тта сабакка й?ри башлый. Икенчед?н, Кырлай авылында ул ?зене? кил?ч?к и?аты ?чен нигез булачак бик к?п рухи байлык туплый.
Рухи яктан авыл, крестьян тормышын т?мам к??елен? се?дерг?н Тукайны к?нн?рд?н бер к?нне Кушлавыч авылыны? Б?дретдин исемле кешесе эзл?п таба даУральскига алып кит?.
«Ахырда ?ни: «Онытма безне, онытма! Безне онытса?, т?мугъ кис?ве булырсы?», — дип, ахыр с?зен кычкырды да, без авылдан чыгып киттек». |
Шулай Тукайны? авыр, х?ср?тле балачак чоры т?мамлана. Ул ?аекка юн?л?.
Юность и первые шаги в поэзии
В 1904 году в Уральске начал издаваться рукописный журнал «Аль-Гаср аль-джадид» (в переводе на русский язык означает «Новый век»). В этом журнале были написаны первые литературные произведения Тукая. В это же время он увлёкся стихотворениями Лермонтова и Пушкина, баснями Крылова, которые переводил на татарский язык и предлагал издавать.
Самым значимым поэтическим произведением Тукая из раннего периода стал стих «Что ты спишь, мужичок?» автора Кольцова А. Габдулла полностью сделал его перевод на татарский язык с названием «Сон мужика», и стихотворение было опубликовано в 1905 году.
После того, как прошла революция 1905 года, в Уральске стали появляться печатные издательства:
- «Фикер» («Мысль»);
- «Уклар» («Стрелы»);
- «Аль-гаср аль-джадид» («Новый век»).
Тукай стал с этими газетами и журналами сотрудничать, издавались его стихотворения, публицистические статьи на революционные темы. Также были напечатаны его переводы 77 басен Крылова под называнием «Жемчужины».
Революция отложила отпечаток и на творчество Тукая. По Уральску волнами прокатились демонстрации, Габдулла принимал в них самое активное участие.
Произведения этого периода буквально пронизаны призывом до конца бороться за демократию и честь своей Родины:
- «Одно слово друзьям»;
- «Шурале»;
- «Паразитам»;
- «Пара лошадей»;
- «Государственная дума»;
- «О свободе»;
- «Не уйдём!»;
- «Родной земле»;
- «Что рассказывают шакирды».
В 1907 году Тукай окончил учёбу и начал вольную жизнь поэта.
Казан чоры
1907 елны? сары яфраклар бел?н т?ш?лг?н Казан урамына атлы повозкага утырып Тукай килеп кер?.
Ул Казан газета-журналларында эшл?? ?чен татар ?д?би ??м с?йл?м телен, рус, гар?п, фарсы, т?рек телл?рен белг?н т??риб?ле шагыйрь ??м публицист кайтты.
1907 елны? к?зенн?н Тукайны? Казан чоры — халкына, Ватанына шигъри с?зен ?йтер ?чен бирелг?н биш ел да сигез айлык д?вере башлана. Тукай Казанга кил?г? «?л-ислах» газетасында, «Яшен» журналында актив катнаша башлый. Я?а дуслар да табыла. Болар: Фатих ?мирхан, Х?с?ен Ямашев, К?бир Б?кер, В.Б?хтияров, Гали?сгар Камал, С.Рахманколый, Гафур Кол?хм?тов, бераз со?рак — С?гыйть С?нч?л?й. Габдулла ?зе тел?г?н ?д?бият, журналистика ?лк?сен? чума.
Шул чорда Тукай бел?н Фатих ?мирхан арасында кыска, л?кин м??гелек дуслык урнаша. Тукайны? д?ньяга карашларын алга таба ?стер?д? и? зур рольне, ?лб?тт?, акыллы, т??риб?ле Фатих ?мирхан уйнаган. Фатих ?мирхан, Гали?сгар Камал ерак ?аектан килг?н Тукайны Казан ??м аны? эчке д?ньясы бел?н таныштыралар, эчкерсез к??елле я?а дуска эшлекле ки??шл?р бир?л?р…
Тукай килг?нче Казанда халык ?д?бияты, балалар ?д?бияты м?сь?л?л?ре беркайчан да проблема итеп к?т?релм?г?н була ?ле. Д?рес, халык кулында балалар яратып укый торган Каюм Насыйри, С.Рахманколый, Таиб Яхинкитаплары, аерым хрестоматиял?р була. Казанны? ?д?би к?чл?ре д? инде байтак танылган. Гали?сгар Камал, Фатих ?мирхан, Гафур Кол?хм?товлар инде билгеле талантлар. Казан – университетлы, институтлы, бернич? гимназияле, к?п сандагы реальное училищелы, м?др?с?ле, бик к?п клублы, ?лл? нич? т?рле ??мгыятьле ш???р. ?лл? нич? газета-журнал, ?лл? нич? басмахан? бар анда. Тукай Казанга килг?ч т?, ?н? шул м?д?ният-м?гьриф?т атмосферасына чумып, и? кир?кле ике юн?лешне сайлап ала: халык ?д?биятын к?т?р? ??м яшь буын ?чен ?с?рл?р, уку китаплары, д?реслекл?р язу. Тукай балалар ?д?биятына ??м халык ?д?биятын ?йр?н?, бастырып чыгару эшен? нигез сала. Аны? Казандагы кыска гомеренд? балалар ?чен булган ун?ч, халык и?аты буенча д?рт, барлыгы утыздан артык китабы басылып чыга.
Казанда Тукайны? энергиясе я?а, ки? м?йдан сорый. 1910 елны? башында журналист ?хм?т Урманчиев редакторлыгында сатирик журнал «Ялт-йолт» чыга башлый. Тукай б?тен к?чен шушы журналга бир?, сатирик ?с?рл?рене? бик к?бесе «Ялт-йолт»та басыла. Ул ш???рне? и?тимагый эшл?ренд? актив катнаша, ?йтик, «Ш?рыкъ клубы» программасындагы кич?л?рд? концертлар, лекциял?рне оештыруда Г. Кол?хм?тов, Ф. ?мирхан, Ф. Агеев, С. Рахманколый кебек алдынгы карашлы яшьл?р бел?н берг? эшли. Концертларда ?зе чыгыш ясый. 1910 елны? 15 апреленд? «Ш?рык клубы»нда халык и?аты буенча лекция укып, ш???р яшьл?рен та? калдыра. Шагыйрь ?зене? табигый фикер ?зерлеге бел?н илд? я?а революцион к?т?релеш башланганны тоеп ала. ?ле ген? кара реакция эз?рлекл??л?ре, тикшер?л?р, т?рм?л?р, судлар бел?н тетр?неп алган татар яшьл?ре каршына чыгып Тукай тарихи оптимизм тулы с?зл?рен ?йт?:
Д?ресен ?йтк?нд?, халык зур ул, к?чле ул, д?ртле ул, мо?лы ул, ?дип ул, шагыйрь ул. |
Тукай поэзиясене? ч?ч?к аткан вакыты, ?лб?тт?, Казан чоры. Китап н?ширл?ре алдан ук аны? ?с?рл?рен басарга в?гъд? биреп торалар, аны? ?с?рл?рен Оренбургтагы «Шура» бел?н «Вакыт» та, Казандагы «Йолдыз» да к?теп кен? тора. Ихтимал, Гали?сгар Камал йогынтысындадыр (ул «Йолдыз» редакциясенд? эшли), Тукайны? социаль характердагы бик к?п шигырьл?ре либераль юн?лешт?ге «Йолдыз»да басыла. Социаль-с?яси эчт?лекле «Х?рм?тле Х?с?ен ядкяре», «К?зге ?илл?р» кебек и? к?чле шигырьл?рене? бу газетада басылуы шулай уйларга нигез бир?. Тукайны? шагыйрь буларак д?р???се шулкад?р зур югарылыкка мен? ки, байлар акчасына чыгып килг?н дини-ф?лс?фи-?д?би-с?яси журнал «Шура» Тукайны? байларны т?нкыйть итк?н ?ткен социаль мотивлы «Сайфия» шигырен д?ньяга чыгара. Татар театрыны? эшч?нлеген? д? Тукай зур игътибар бир?. Театрны? ?з?генд? т?п фигура – Тукайны? яшьт?ше ??м Уральскидагы сабакташы Габдулла Кариев. Театрда ?с?рл?рен куйдыручы, кайбер спектакльл?рд? ?зе д? уйнаучы – Г.Камал. Тукайны? Казанга килг?ч язган и? ??в?лге шигырьл?ренн?н берсе театр турында. Театрны? ???миятен Тукай ?хлакый яктан гына т?гел, социаль караштан чыгып та билгели. Тукайны? «Болгар»да торганда да, «Амур»да яш?г?нд? д? б?лм?се буш булмый. Татар интеллигенциясене? мондый ?ыелышларын яшерен агентура аркылы жандармерия ??м полиция к?з?теп тора. Кунакларны? т?рлесе була. Шагыйрь ?з тир?сенд? й?рг?н гайб?тчел?рд?н качарга тырыша. ?мма б?лм?сен? Х?с?ен Ямашев килг?н минутларны ул гомеренд?ге и? якты минутлардан ис?пли.
Кайвакытта, Казан атмосферасында эче пошып, Тукай с?ях?тк? чыгып кит?: Т?б?н Новгородка М?к?р?? ярминк?сен? барып кил?; Сембер губернасындаГурьевка фабрикасында була; ?стерханга С?гыйть Р?миев янына кунакка бара. Ш???рд? булганда да гел х?р?к?тт?: ?ле «Ш?рык клубы»нда концертта катнаша, ?ле «М?х?мм?дия» ш?кертл?ре алдында чыгыш ясый, Крестовниковлар заводы бел?н таныша. 1911 елны? ахыры — 1912 елны? башында ?чилед? яш?п ала, авыл халкыны? авыр, газаплы тормышын чагылдырган ?с?рл?р яза.
К?пт?нн?н килг?н ?пк? авыруы к?нн?н-к?н к?ч?я. Шуны? ?стен? 1912 елны? мартында зур фа?ига кичер?: ул «??лия» дип атаган Х?с?ен Ямашев — татар халкыны? и? г?з?л улларыннан берсе — кин?т ?леп кит?. Бу к?телм?г?н ?лем Казан яшьл?рен тетр?ндереп ?иб?р?. Тукай Х?с?енг? багышлап ике шигырь яза. Ямашев ?лг?ч, ничектер д?ньядан к??еле бизеп кит?. Ул с?ях?тк? чыга, Уфада, Петербургта була, аннан тагын Уфага кил?. Дусларыны? ки??шен тотып, с?лам?тлеген кайгырта башлый, казакъ даласына барып кымыз эч?. Бу й?р?л?р, бу с?ях?тл?р н?ти??се буларак, искиткеч бай тасвирлы юлъязмалар циклы туа. Шулай да гомер елларыны? инде санаулы гына калганын Тукай а?лый. Д?реср?ге – айларыны?. Шу?а к?р? бер ген? к?нен д? ?р?м итми, халыкка ?йт?се с?зл?рен ?йтеп бетерерг? ашыга. 1912 елны? ??енд? Ф.?мирхан бел?н берг?л?п я?а ?д?би-с?нгать журналы чыгарырга ниятл?н?л?р. Моны? нашире итеп шул заманны? алдынгы фикерле укымышлысы ?хм?тг?р?й Х?с?нине к?ндер?л?р. Х?с?нил?рне? Аккош к?ле янындагы дачасында мондый карар кабул ител?: журналны «А?» дип исемл?рг?. Тукай аны? беренче саны ?чен махсус шигырь яза.
?тте инде, дустларым, ул ?тк?н эш, ни булса ул; Инде эшлик саф, ачык к?зл?р бел?н, чын а? бел?н. |
Смерть
Биография татарского поэта коротка. Он скончался в возрасте 26 лет в апреле 1913 года. Причиной смерти стала чахотка, осложнившаяся голодом. Работа в пыльной типографии в 1912 году обострила заболевание. Смерть Габдуллы Тукая стала потерей для литературы и искусства.
Сейчас интерес к творчеству поэта, публициста и переводчика поддерживается на государственном уровне. В память о Габдулле Тукае открыт литературный музей в Казани. В сквере на улице Пушкина, названном в его честь, стоит памятник писателю, а его фото украшают учебники по литературе. Его персоне посвящен официальный сайт, где описана биография Тукая и приведены примеры произведений.